Μια νέα σχολική χρονιά αρχίζει και για τους γονείς

Της Αναστασίας Αδάμ*

Όταν μια νέα σχολική χρονιά ξεκινά για τα παιδιά…

μια νέα σχολική χρονιά ξεκινά και για τους γονείς!!

Τι μπορούμε να κάνουμε ως γονείς, για να είναι αυτή η μετάβαση πιο λειτουργική… μέσα στο σπίτι;

Η έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς είναι μια περίοδος προσαρμογής και επανένταξης σε ένα πλαίσιο δομημένο από κανόνες, απαιτήσεις και προσδοκίες. Το καινούργιο και οι αλλαγές που αυτό φέρνει, καλεί τα παιδιά αλλά και ολόκληρο το σύστημα της οικογένειας σε επαναπροσδιορισμούς σκέψεων, συναισθημάτων και δράσεων, ανεξάρτητα αν τα παιδιά πηγαίνουν στο Νηπιαγωγείο, στο Δημοτικό, στο Γυμνάσιο, στο Λύκειο ακόμα και στο… Πανεπιστήμιο.

Πιθανά η διαδικασία αυτή να επιφορτίσει παιδιά και γονείς με άγχος!

Πώς άραγε θα μπορούσατε να βοηθήσετε το παιδί σας αλλά και ολόκληρο το σύστημα της οικογένειάς σας σε αυτή τη μεταβατική περίοδο προσαρμογής, που φέρνει χαρά αλλά και ταυτόχρονα αγωνία;

Παρά τη θέλησή σας να κάνετε τα πάντα, για να μη δυσαρεστηθεί το παιδί σας, είναι σημαντικό να θυμηθείτε ότι η διαδικασία προσαρμογής σε κάθε τι καινούργιο είναι προσωπική διαδικασία. Δηλαδή το παιδί καλείται μόνο του να περάσει από αυτό το στάδιο στη νέα σχολική χρονιά. Η διαδικασία αυτή μπορεί να αποβεί εξαιρετικά ευεργετική για την ενδυνάμωση, την ανθεκτικότητα, την προσαρμοστικότητα και κατ΄ επέκταση τη συνολική ανάπτυξή του ως αυτοτελούς προσωπικότητας.

Εσείς το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε είναι να διαχειριστείτε αρχικά το δικό σας άγχος και να σταθείτε νηφάλιοι συνοδοιπόροι στο ταξίδι των παιδιών σας.

σχολική χρονιά

 

Σωστή διαχείριση του άγχους!

Θυμάστε τα δικά σας μαθητικά χρόνια;

Όσο χαλαροί και αν ήσασταν, η αγωνία της πρώτης μέρας στο σχολείο ή των εξετάσεων ή της αναμονής της βαθμολογίας ή της αντίδρασης των γονιών σας μπροστά στην αποτυχία, είναι πολύ πιθανό να είναι εμπειρίες που ζήσατε. Ο φόβος της αποτυχίας μπορεί να κάνει ακόμα και τον πιο καλά προετοιμασμένο μαθητή ή φοιτητή να νοιώθει ανεπαρκής και έτοιμος «να τα κάνει θάλασσα».

Αυτές τις στιγμές το παιδί έχει ανάγκη να νοιώθει ότι οι γονείς του είναι καταρχάς πρόθυμοι να το ακούσουν.

Είναι σημαντικό να παρατηρήσετε τη συμπεριφορά του και να εντοπίσετε αν υπάρχουν τυχόν συμπτώματα στρες όπως πονοκέφαλοι, πόνοι στη κοιλιά, αϋπνίες, αλλαγές στη όρεξη, ζαλάδα, αλλαγές στη ψυχική διάθεση.

Αν διαπιστώσετε ότι το παιδί σας είναι υπερβολικά αγχωμένο, είναι σημαντικό:

  • να του δώσετε τη δυνατότητα να μοιραστεί μαζί σας την αγωνία του με απόλυτη αποδοχή αυτού που του συμβαίνει (αποφύγετε να κρίνετε το παιδί για αυτό που υποστηρίζει ότι νοιώθει),
  • να δώσετε έμφαση στη προσπάθεια που έχει κάνει μέχρι τώρα,
  • να αναγνωρίσετε όσα θετικά έχει καταφέρει μέχρι τώρα,
  • να εκφράσετε τον θαυμασμό σας για τις επιτυχίες του,
  • να δείξετε εμπιστοσύνη στις εσωτερικές δικές του δυνάμεις όσο μικρό σε ηλικία και αν είναι,
  • να ρίξετε μια ματιά στον εαυτό σας!

Άραγε μήπως μεταφέρετε στο παιδί σας, χωρίς βέβαια να το θέλετε, δικά σας ανεπεξέργαστα αρνητικά συναισθήματα; (π.χ. δικό σας υπερβολικό άγχος, φόβους κ.λ.π;)

Συχνά το υπερβάλλον, παθολογικό άγχος, που έχει το παιδί προέρχεται και από την πίεση που νοιώθει από τις προσδοκίες που έχουν από εκείνο οι «σημαντικοί άλλοι» για αυτό, γονείς, δάσκαλοι και φίλοι.

Είναι εξαιρετικά ωφέλιμο, με τη στάση σας, να βεβαιώσετε το παιδί σας ότι παρ΄ όλο που επιθυμείτε για αυτό το καλύτερο, αν κάτι δεν πάει καλά, θα έχει την αμέριστη υποστήριξή σας και την αγάπη σας. Αν κάτι δεν πάει καλά στη νέα σχολική χρονιά, θα είσαστε μαζί του στο να ανακαλύψει εναλλακτικές λύσεις με στόχο την επιτυχία στη ζωή του όπως το ίδιο την ορίζει.

 

σχολική χρονιά

Μερικά μυστικά με εξαιρετικά αποτελέσματα για τη νέα σχολική χρονιά!

Κλείστε τη τηλεόραση στο σπίτι!

Όταν το παιδί μελετά, καλό είναι η τηλεόραση να είναι κλειστή ή εναλλακτικά σε χαμηλή ένταση. Αυστηρά ο χώρος που μελετά το παιδί θα πρέπει να είναι απαλλαγμένος από οθόνες (τηλεόραση, tablet, κινητό τηλέφωνο). Εξασφαλίστε ήρεμο και ευχάριστο περιβάλλον στο σπίτι φροντίζοντας οι καθημερινές δραστηριότητες της οικογένειας να συνεχίζονται κανονικά.

Ναι στη μουσική!

Έρευνες έχουν τεκμηριώσει τα εξαιρετικά ευεργετικά αποτελέσματα που έχει η χαλαρωτική μουσική στη διαχείριση του άγχους. Συμπτώματα που συνδέοντα άμεσα με το παθολογικό άγχος, όπως ο αυξημένος καρδιακός ρυθμός και η υψηλή αρτηριακή πίεση, περιορίζονται σημαντικά με τη κατάλληλη μουσική.

Όχι στη μοναξιά! Το μοίρασμα είναι ανακουφιστικό!

Είναι καλό να υπάρχει πάντα κάποιος στο σπίτι κατάλληλος για αποτελεσματική επικοινωνία, ώστε να μπορεί  ο μικρός (ή μεγαλύτερος) μαθητής  όταν νοιώσει την ανάγκη να μοιραστεί κάποιον προβληματισμό του ή να κάνει ένα διάλειμμα με μια χαλαρή κουβέντα, να έχει ασφαλή δυνατότητα.

«Έξυπνη» διατροφή, για έξυπνα παιδιά!

Εντάξτε μια ισορροπημένη διατροφή απαλλαγμένη όσο το δυνατόν από επεξεργασμένα τρόφιμα και junk food.

Προτιμήστε 5-6 μικρά γεύματα τη μέρα που θα διατηρήσουν τα επίπεδα του ζαχάρου σε μικρές σχετικά διακυμάνσεις παρά 2-3 μεγάλα που θα προκαλέσουν υπνηλία και κόπωση.

Όλη η οικογένεια μαζί στο τραπέζι, τουλάχιστον για ένα γεύμα τη μέρα!

Το κοινό γεύμα δίνει τη δυνατότητα παρατήρησης και μοιράσματος σκέψεων και συναισθημάτων. Στιγμή χαλάρωσης, απόλαυσης και συζήτησης.

Ύπνος: απαραίτητος σύμμαχος στην καλή λειτουργία του εγκεφάλου!

Ο ύπνος όταν σε ποιότητα και διάρκεια είναι ικανοποιητικός, έχει ευεργετικότατη επίδραση στις νοητικές λειτουργίες του εγκεφάλου αλλά και στη ψυχική ισορροπία του παιδιού.

Φύση και παιχνίδι!

Ένας απλός περίπατος δίπλα στη θάλασσα, στο βουνό ή στο πάρκο της γειτονιάς μπορεί να έχει θεαματικά αποτελέσματα στη  μείωση των επιπέδων άγχους.

Ξεχάστε τους ομηρικούς καυγάδες σε αυτό το πιο αγχωγόνο διάστημα και κάντε για λίγο τα «στραβά» μάτια!

Αν και δεν είναι λόγος να αμελεί τις υπόλοιπες υποχρεώσεις του στο σπίτι (π.χ. να τακτοποιεί το δωμάτιο του, να συμμετέχει στις δουλειές του σπιτιού), επειδή καλείται να  προσαρμοστεί στο σχολείο, για ένα μικρό διάστημα μπορείτε να είστε λίγο πιο ελαστικοί.

Η αγκαλιά είναι θεραπευτική!

Ακόμα και αν αρνείται τις αγκαλιές, είναι βέβαιο ότι θα είναι εξαιρετικά ωφέλιμο ένα χάδι στο κεφάλι ή ένα στοργικό χτύπημα στην πλάτη ως έκφραση της συμπαράστασής σας.

Χιούμορ: το θαυματουργό!

Θυμίστε στον εαυτό σας και στο παιδί σας ότι με το χιούμορ μπορείτε να ξεπεράσετε πολλές δύσκολες καταστάσεις και να ανακαλύψετε πιο ευχάριστους και αισιόδοξους τρόπους αντιμετώπισης κάθε ζητήματος ακόμα και του σχολικού άγχους, των εξετάσεων…

Οι συγκρίσεις συχνά πονάνε!

Αποφεύγετε τις συγκρίσεις με τα αδέρφια του, τους φίλους του, τους συμμαθητές του.

Άλλο η προσαρμογή στους κανόνες του σχολείου και οι επιδόσεις του σε αυτό και άλλο η αξία του ως ανθρώπου!

Βεβαιωθείτε για αυτή τη διάκριση στη σχέση σας με το παιδί.

Τα παιδιά διδάσκονται περισσότερο από τις πράξεις σας, παρά από τα λόγια σας!

Είστε γονιός, όχι θεός!

Επιτρέψτε στον εαυτό σας λάθη και παραλείψεις! Η αγάπη σας και το ενδιαφέρον σας για το παιδί σας είναι το μεγαλύτερο δώρο που  μπορείτε να του προσφέρετε σε κάθε νέα σχολική χρονιά αλλά και σε όλη τη διάρκειά της.

Σας εύχομαι ολόψυχα εμπιστοσύνη στις δυνάμεις σας και… υπομονή!

* Η Αναστασία Αδάμ είναι Ψυχολόγος – Βιοχημικός, MSc, MBA.