Συμβουλευτική φοιτητών: Ένα ταξίδι ζωής

Συμβουλευτική φοιτητών: Ένα ταξίδι ζωής

Της Αναστασίας Αδάμ

«Έδινα το πρώτο μου μάθημα. Ξαφνικά δυνατός πονοκέφαλος, ταχυκαρδία και ιδρώτας άρχισαν να με κατακλύζουν. Νόμιζα ότι κάτι πολύ άσχημο θα μου συμβεί, που δε θα μπορούσα να αντιμετωπίσω. Εγκατέλειψα την αίθουσα πριν τελειώσει το διαγώνισμα. Έχασα την εξεταστική. Από τότε η επίδοσή μου έχει μειωθεί. Κινδυνεύω να μην πάρω πτυχίο.»

(Ελένη, φοιτήτρια του τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Αθήνας)

***

«Το άγχος μου σχετίζεται σχεδόν πάντα με τη σχολή. Όσο περισσότερο άγχος βιώνω, τόσο περισσότερο αναβάλλω το διάβασμα. Βρίσκομαι σε απόγνωση. Νοιώθω συνεχώς να βουλιάζω.»

(Νίκος, φοιτητής ΕΜΠ)

***

«Νοιώθω μειονεκτικά σε σχέση με τους συμφοιτητές μου. Πιστεύω ότι οι άλλοι με θεωρούν κατώτερό τους. Αποφεύγω να βγαίνω έξω με συμφοιτητές μου. Νοιώθω απομώνωση και μοναξιά»

(Γιώργος, φοιτητής Νομικής )

***

συμβουλευτική φοιτητών 3

Συμβουλευτική φοιτητών: Το εύρος της δράσης της

Άγχος εξετάσεων, αβεβαιότητα για το αύριο, ανασφάλεια, φόβος και θυμός, κοινωνική απομόνωση, προβλήματα αυτονόμησης και χαμηλή αυτοεκτίμηση, είναι μόνο μερικά από τα θέματα που απασχολούν τους φοιτητές στο κρίσιμο εξελικτικό μετεφηβικό στάδιο που βρίσκονται και που υπό τις παρούσες κοινωνικοοικονομικές συγκυρίες, φαίνεται να επιδεινώνονται.

Οι φοιτητές ως νέοι ενήλικες βρίσκονται σε μια πορεία επιβεβαίωσης της ανεξαρτησίας τους. Οι παρούσες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες φαίνεται να θέτουν σοβαρά εμπόδια στη προσπάθεια των φοιτητών – μετεφήβων να ανεξαρτητοποιηθούν και να ενταχθούν ισότιμα και με αξιοπρέπεια στον παραγωγικό κοινωνικό ιστό.

Παράλληλα με τη διαχείρηση του αναπτυξιακού σταδίου της μετεφηβείας στο οποίο βρίσκονται, καλούνται να ανταποκριθούν στις αυξημένες και ανταγωνιστικά οξυμένες απαιτήσεις σπουδών και όλα αυτά μέσα σε ένα κοινωνικό οικονομικό περιβάλλον ιδιαίτερα ασταθές. Σε αυτό το πλαίσιο, δεν είναι λίγες οι φορές που έρχονται αντιμέτωποι και με δύσκολες εργασιακές σχέσεις που δυσχεραίνουν ακόμα την όλη κατάσταση.

Ενώ η προσαρμογή της αυτοαντίληψης στις καινούργιες πανεπιστημιακές απαιτήσεις και οι συνοδευτικές συναισθηματικές συγκρούσεις αποτελούν μέρος της φυσιολογικής ανάπτυξης των φοιτητών, οι κοινωνικοί παράγοντες όπως η ανεργία, η εντατικοποίση των σπουδών, ο απρόσωπος χαρακτήρας των ενδοπανεπιστημιακών σχέσεων κ.ά., μπορούν να αποτελέσουν ισχυρούς αποσταθεροποιητικούς παράγοντες του ψυχισμού του φοιτητή.

συμβουλευτική 2

Η ψυχική αποσταθεροποίηση μπορεί να εμποδίσει την επίλυση των ψυχοσυγκρούσεων της μετεφηβείας, προκαλώντας του δυσφορία, ενώ ταυτόχρονα θέτει σοβαρά εμπόδια στην εκπαιδευτική διαδικασία και την ακαδημαική του επιτυχία.

Ισχυρή είναι η λυτρωτική δράση της έκφρασης του βιώματος, ως πρώτο βήμα στη συμβουλευτική παρέμβαση και την ψυχολογική υποστήριξη, διαδικασία που δίνει χώρο και χρόνο να αναγνωριστούν τα συναισθήματα και οι σκέψεις σε ένα περιβάλλον εμπιστοσύνης, αποδοχής, κατανόησης και υποστήριξης. Η αυτοπαρατήρηση και το μοίρασμά της με άτομα εμπιστοσύνης,   νοηματοδοτεί τα συναισθήματα και τις σκέψεις, ενώ ταυτόχρονα η διαδικασία της ψυχοκοινωνικής υποστήριξης δίνει τη δυνατότητα στο φοιτητή να αναγνωρίσει τα εμπόδια και τα απομακρύνει.

Συμβουλευτική φοιτητών 5

Στόχοι που εκπληρώνονται με τη συμβουλευτική φοιτητών

Οι συνεδρίες με στόχο τη συμβουλευτική φοιτητών και την ψυχολογική υποστήριξή τους είτε σε ατομικό είτε σε ομαδικό επίπεδο, θεωρώ ότι πρέπει να δρούν ως ο χώρος και ο χρόνος, στους οποίους ξετυλίγεται ένα ταξίδι ζωής με συνταξιδιώτες όλους τους συμμετέχοντες (συμβουλευόμενους και συντονιστή-ψυχολόγο). Ταξίδι ζωής που στόχο έχει τον εμπλουτισμό των δυνάμεων προσαρμογής ως μια ουσιαστική διεργασία «χτισίματος» προσωπικότητας που βρίσκεται σε λειτουργική αλληλεπίδραση με το κοινωνικό σύνολο.

Άμεσοι στόχοι της ψυχοκοινωνικής υποστήριξης του/της φοιτητή/τριας θα μπορούσαν να είναι:

  1. Έγκαιρη και αποτελεσματική διαχείρηση των δυσκολιών προσαρμογής στο καινούργιο εκπαιδευτικό περιβάλλον.
  2. Αναζήτηση νέων τρόπων επίλυσης εξελικτικών-μετεφηβικών αναζητήσεων και προβληματισμών.
  3. Αποτελεσματική αντιμετώπιση στρεσσογόνων ακαδημαϊκών προκλήσεων με στόχο την ομαλή και επιτυχή συμμετοχή στην πανεπιστημιακή εκπαιδευτική διαδικασία.

 

1 thought on “Συμβουλευτική φοιτητών: Ένα ταξίδι ζωής

  1. Pingback: Συμβουλευτική φοιτητών: Ευκαιρία στη Διάδραση - Διάδραση

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.